Uutiset

Miten hallileiritys menee?

10.08.2020

Otto ja Jonttu jakavat kokemuksiaan kauden toiselta hallileiriltä

Halli leirit alkavat siten, että matkustetaan suomesta liettuaan. Ensin menen kotipaikkakunnaltani junalla Helsinkiin ja sieltä lennän Vilnaan.  Vilnasta matka jatkuu autoilla kohti Druskininkaita.

Seuraavana päivänä alkaa treenaaminen mäessä tai sitten jos mäkeen ei mennä, niin tehdään fysiikkaa.  Aamuisin saa nukkua hyvin ja riittävästi, jotta jaksaa treenata. Pidän laskemisesta hallin palkilla, koska siinä on kova pinta ja suksi pitää hyvin. Tosin valmentaja joutuu tekemään hieman enemmän hommia, koska kantit teroitetaan joka treenin jälkeen. Kantit pysyy hyvänä noin 2-3 mäkeä ja sitten joutuu vaihtamaan sukset toisin päin tai kokonaan toisiin suksiin.

Druskininkaissa ruoka on erittäin hyvää ja halpaa. Käymme syömässä ravintolassa, niin säästyy aikaa vähäsen verrattuna siihen, kuin tekisi itse ruoan.  Tänä vuonna korona on vaikuttanut treenaamiseen siten että ei ole ollut leirejä kuin 2 kpl tähän asti. Itse lähden kotiin parin päivän päästä, koska koulut alkavat. Osalla alkaa eri aikaan kuin minulla, joten he lähtevät vähäsen myöhemmin kuin minä. Keli on kyllä ollut hyvä. Aurinko paistaa ja on melkein 30 astetta lämmintä. Näin lämpimällä kelillä nesteytys on vielä tärkeämpää. Kesken leirin muutimme kämpästä, jossa yleensä ollaan. Siinä oli vähän enemmän tilaa ja se on vähän lähempänä hallia kuin edellinen kämppä, joten aikaa menee vähemmän hallille ja takaisin. Ensi leirin ajoittumisesta ei ole ihan varmaa tietoa, koska jos koronasta syntyy toinen aalto niin, valtiot saattavat laittaa rajoitukset taas käytäntöön.  Tämä tarkoittaa sitten sitä, että laskeminen loppuisi vähäksi aikaa, koska lentoja ei enää tehdä rajoituksien aikana. Silloin jatkuisi oheistreenien tekeminen ja koulunkäynti suomessa.

- Otto

Koneemme saapui illalla Vilnan lentokentälle 2.7. Sieltä ajoimme Druskininkaihin.

Perille saapuminen meni melko myöhään koska meidän piti käydä kaupassa ja vuokrata auto. Seuraavana päivänä menimme laskemaan vapaalaskua halliin pehmeälle lumelle kymmeneltä. Aamulla väsytti hieman, mutta sain laskemiseen hyvän tuntuman jo samana päivänä lounaan jälkeisellä toisella treenillä. Illalla kävimme kunnolla kaupassa, syömässä ja sitten menimme nukkumaan.

Seuraava päivä koitti ja olin nukkunut hyvin, jonka takia olin innoissani seuraavan päivän polvikeppi treeneistä kovalla rinteellä. Laskeminen tuntui aluksi oudolta, mutta se parani treenin loppua kohden. Toisissa treeneissä sain jo kunnolla ratalaskun kulkemaan. Sitten olikin jo vapaapäivä ja silloin kävimme treenikaverini kanssa skeittaamassa hyvässä säässä ja teimme palauttavia asioita. Leiri on mennyt tähän asti hyvin ja toivottavasti jatkuu samalla tavalla loppuun asti.